Czwartoklasiści w Centrum Leonardo da Vinci

Dnia 16 października 2019r. uczniowie klas IV a i IV b wraz z wychowawczyniami p. Anną Skuza i p. Grażyną Tajer oraz p. Agnieszką Wójcik odbyli wspaniałą podróż do świata nauki i techniki. Stało się to za sprawą wizyty  w Centrum Nauki Leonardo da Vinci w Podzamczu Chęcińskim . To drugi co do wielkości, po warszawskim Centrum Kopernik, park nauki w Polsce. Powstał w otoczeniu przepięknego parku pałacowego na terenie Regionalnego Centrum Naukowo-Technologicznego.

Celem wycieczki była przede wszystkim nauka poprzez doświadczenie i zabawę z wykorzystaniem nowoczesnych interaktywnych eksponatów. Uczestnicy wycieczki mieli okazję podziwiać wspaniałe fizyczne modele odtworzone na podstawie projektów autorstwa Leonardo da Vinci – mistrza, wynalazcy, wizjonera  i wielkiego artysty. Tematem wszystkich wystaw jest zdrowy organizm ludzki – dobrze funkcjonujące ludzkie ciało, które pozwala zachować sprawność fizyczną i umysłową. Ma uświadomić zwiedzającym, jak złożony i wymagający jest organizm ludzki. Przedstawia pięć czynności życiowych człowieka (oddychanie, bicie serca, reakcja na bodźce, utrzymanie postawy pionowej ciała oraz odżywianie).

Następnie uczniowie wzięli udział w warsztatach” Lepszy rydz niż nic”

Przysłowiowy rydz to tak naprawdę roślina oleista, której prawdziwa nazwa to lnianka siewna. Zajęcia warsztatowe poświęcono właśnie temu taksonowi, który kojarzony jest zazwyczaj jedynie z owocnikami zbieranymi w lasach. Prawda jest jednak inna, o czym przekonali się uczestnicy warsztatów. Uczniowie dowiedzieli się m.in. o tym, że: grzyby można spotkać w wielu nieoczekiwanych miejscach, o tym że nie wszystkie osobniki posiadają kapelusze, mają przeogromny wpływ na środowisko przyrodnicze i życie każdego człowieka, a także zrozumieli, dlaczego nie należą one do królestwa roślin. Ponadto przeanalizowali, czym jest owocnik, a czym są strzępki. Czwartoklasiści dowiedzieli się również, o tym co wspólnego mają drożdże z grzybami, do czego są nam one potrzebne, jak wyglądają pod mikroskopem oraz skąd czerpią energię. Uczniowie wykonywali także preparaty mikroskopowe, na podstawie których obserwowali pączkujące komórki drożdży.

Część eksponatów Centrum Nauki Leonarda znajduje się na zewnątrz budynku w tzw. ogrodzie doświadczeń. Tutaj uczniowie tworzyli tęczę na pryzmacie, bawiły się iluzją optyczną oraz doskonale radzili sobie z pokonywaniem zawiłych korytarzy labiryntu.

Po minach i zachowaniu uczestników wyjazdu można wnioskować iż każdy znalazł tam coś dla siebie, dotknął, doświadczył, sprawdził i zapamiętał.

Uczniowie przywieźli moc wrażeń, zdjęcia, wspomnienia, pamiątki, a przede wszystkim zdobyli wiedzę.

Wychowawcy klas czwartych