Klasa 2b zakończyła realizację ogólnopolskiego projektu edukacyjnego dla klas I-III ,,Czytam z klasą. Lekturki spod chmurki’’. Projekt trwał od miesiąca września 2019 roku do maja 2020r. Zgodnie z regulaminem składał się z trzech modułów i rozpoczął się od wyrażenia zgody rodziców uczniów na jego realizację i przesłanie tej informacji do organizatora.
W module pierwszym po zapoznaniu się prezentacją wprowadzającą do projektu dzieci wybrały, spośród czterech zaproponowanych książek ,,Drzewo do samego nieba’’. Po wykonaniu zadań z tej części, przesłaniu sprawozdania i akceptacji autorki projektu otrzymaliśmy pierwszy certyfikat i możliwość realizacji kolejnego modułu.
W module II dzieci zainteresowane tytułem książki ,,Cukierku, ty łobuzie’’, wybrały ją do przeczytania. Po omówieniu lektury z ogromnym zaangażowaniem wykonały szereg zaproponowanych zadań. Jednym z nich było wywiad z weterynarzem, p. Piotrem Rękasem.
Moduł III realizowany był zdalnie, ale to nie przeszkodziło nam w realizacji poszczególnych zadań, doskonaleniu umiejętności czytania, recytacji i ciekawej, edukacyjnej zabawie na odległość. Było wesoło i kolorowo. Dzieci dzielnie pracowały nad zadaniami. Poznały twórczość J. Tuwima i J. Brzechwy. Uzupełniły kolejne strony lekturnika, opisywały postać bohatera wiersza. Dokonały samooceny znajomości lektury. Czytały i recytowały wiersze. Spośród przeczytanych wierszy wybrały ten, który najbardziej im się spodobał. Wykonały sylwetę głównego bohatera oraz wykorzystując różne techniki pokazały się w inscenizacji, do której zaprosiły rodziców
i rodzeństwo. Było przedstawienie z rodzicami, kukiełkowe i teatr pudełkowy. Powstała między innymi kaczka dziwaczka, pomidor, marchewka, pan Hilary, żaba, słowik i wiele wspaniałych bohaterów. Wykonały plakaty przedstawiające autorów wierszy oraz zainspirowane bajkową postacią zaprezentowały się w pokazie mody.
Zachwyciła mnie kolejny raz kreatywność uczniów przy wsparciu rodziców, którzy spędzając czas z dziećmi nie tylko świetnie się bawili tworząc inscenizacje, ale widzieli swoje dzieci w innej roli, odkrywali ich zdolności. Bardzo dziękuję za wspólną, edukacyjną przygodę, która rozwijała i doskonaliła umiejętność czytania oraz kształtowała nawyk obcowania z książką. W ten to sposób wykonaliśmy wszystkie zadania z trzech modułów projektu. Sprawozdanie z fotorelacją wysłaliśmy do organizatora projektu p. Honoraty Szaneckiej. Otrzymaliśmy już certyfikat i dyplomy uczestnictwa w projekcie dla dzieci, wychowawcy i szkoły. Co dał dzieciom , rodzicom i wychowawcy udział w projekcie? Projekt był inną, interesującą formą, zachęcającą uczniów do czytania i rozbudzającą zainteresowania i kompetencje czytelnicze. Moim celem było również oderwanie dzieci od nadmiernego przesiadywania przed ekranem telewizora czy komputera. W ten sposób mogłam budzić aktywność uczniów, zachęcać ich do działania, odkrywać ukryte talenty i mocne strony
Dla rodziców to przede wszystkim wspaniała forma wspólnego spędzania czasu, umacniania więzi emocjonalnej między rodzicem – dzieckiem i rodzeństwem i zrozumienia dziecka. Kontakt z zaproponowanymi książkami na pewno pozytywnie wpłynął na emocjonalny rozwój dzieci i ich wyobraźnię. Wzbogacił słownictwo i wzmocnił poczucia własnej wartości. Najważniejsze jest jednak to, żeby pokochali czytanie książek.
Realizacja projektu to również szereg działań integrujących zespół klasowy i rodziców. Podsumowaniem projektu jest krótki filmik i fotorelacja. https://youtu.be/NWu8KWqs3m8
Wychowawca klasy: Barbara Miszczyk