W miesiącu kwietniu i na początku maja w ramach programu ,,Dzisiaj Przedszkolaki – Jutro Pierwszaki’’ w szkole podstawowej odbywały się zajęcia integracyjno – adaptacyjne dzieci z grup zerowych z uczniami klas młodszych. Program adaptacyjny dla dzieci z grup ,, 0’’ jest bardzo ważnym elementem w pracy wychowawczej naszej szkoły. Ma pomóc dzieciom w miarę bezstresowym przejściu z zerówki do szkoły, w pokonaniu oraz zminimalizowaniu negatywnych emocji: stresu, lęku czy niepokoju wywołanego przejściem z przedszkola do pierwszej klasy. Jako pierwsi na zaproszenie klasy I b – pani A. Kułagowskiej w zajęciach uczestniczyły starszaki oddziału V, których wychowawczynią jest p. P. Kalatura. Uczniowie klasy pierwszej pięknie przebrani zaprezentowali się w inscenizacji „Na łące”, w której zachęcali do ochrony przyrody. Wiersze i piosenki o charakterze ekologicznym bardzo podobały się młodszym kolegom o czym świadczyły gromkie oklaski. Następnie dzieci poznawały się wzajemnie w czasie zabawy klockami, układankami i grami.
Kolejna grupa z oddziału III – p. J. Karsińskiej integrowała się pod kierunkiem p. A. Makuch i R. Piątek – opiekunek drużyny zuchowej.
4 maja grupa p. A. Borek z oddziału IV uczestniczyła w zajęciach przygotowanych przez uczniów klasy IIIab, których wychowawcami jest p. M. Ksel i B. Miszczyk. Starszaki po bardzo uroczystym powitaniu ich w murach naszej szkoły zostali zaproszeni do obejrzenia inscenizacji pt. ,,Żeby zdrowym być …’’. Po przedstawieniu dzieci odpowiadały na pytania, które dotyczyły treści widowiska. Poradziły sobie z nimi świetnie, co świadczy o tym, że pilnie słuchały starszych kolegów. Następnie przyszli uczniowie przystąpili do rozwiązania trudnego problemu. Ich zadaniem było nazwać i posegregować produkty żywnościowe tak, aby oddzielić produkty zdrowe od tych, których powinny unikać w swoim jadłospisie. Tu również starszaki poradziły sobie znakomicie. Nie pomyliły żadnego produktu, a na dodatek bezbłędnie nazywały znajdujące się w sali warzywa. Klasy trzecie będące pod wielkim wrażeniem wiedzy, jaką prezentowali młodsi koledzy zaprosili ich do kolejnego zadania. Podzieleni na cztery grupy starszaki otrzymały do wykonania zadania, które przy minimalnym wsparciu starszych uczniów wykonali również bezbłędnie. Po prezentacji wypracowanych prac dzieci wspólnie się bawiły, biegały, wymieniały się miejscami przestrzegając określonych warunków tematycznie związanych ze zdrowym odżywianiem. W ramach relaksu i nabrania sił do kolejnych zadań trzecioklasiści poczęstowali swoich młodszych kolegów witaminkami – jabłuszkami.
Kolejną ciekawostką jaka czekała na przyszłych uczniów było zwiedzanie szkoły. Dzieci obejrzały sale lekcyjne klas I-III, pracownię komputerową, szkolne korytarze, zasiadły w szkolnych ławkach i odwiedziły sekretariat i gabinet p. Dyrektor. Tak, w miłej i przyjaznej atmosferze minęły dwie godziny wspólnych zajęć. Klasy trzecie pokazały swoją wrażliwość, opiekuńczość i odpowiedzialność. Pięknie się prezentowali i opiekowali młodszymi kolegami. Mamy nadzieję, że w ten sposób pomogliśmy przyszłym pierwszakom już wkrótce wejść i rozpocząć nowy i równie ciekawy etap ich życia.
B. Miszczyk