STEAM-owa Szkoła to Nasza Szkoła

24 kwietnia 2023 roku nasza szkoła otrzymała certyfikat „STEAM-owa Szkoła 2022/2023”, o czym pisaliśmy już na naszym szkolnym fanpage’u na Facebooku. Wówczas też obiecaliśmy Wam więcej szczegółów. Opowiemy pokrótce jak zaczęła się nasza przygoda w technologiczno – artystycznym świecie.

We wrześniu nasza szkoła zgłosiła swój udział w projekcie „STEAM-owa Szkoła 2022/2023” i szczęśliwie zakwalifikowaliśmy się do tegoż działania. Nauczyciele zainteresowani realizacją projektu odbyli szereg spotkań szkoleniowych, aby jak najlepiej przygotować się do realizacji STEAM – owych projektów edukacyjnych, a tym samym, aby zaszczepić STEAM – owego ducha wśród uczniów.

Niniejszym artykułem chcemy Was zaprosić do krainy STEAM-u…, krainy, w której spotykają się osoby o zdolnościach inżynieryjnych oraz ci, którzy mają „duszę artysty”. A zatem, cóż to takiego STEAM? Już wyjaśniamy…

Pojęcie STEAM tłumaczy się: S jak Science czyli nauka, T – Technology – technologia, E – Engineering – inżynieria, A – Arts – sztuka oraz M – Mathematics – matematyka.

Właśnie w tej krainie spotkaliśmy się na tych pięciu płaszczyznach, poznaliśmy swoje zasoby, uzupełnialiśmy się nawzajem, doskonale rozumieliśmy się. Co więcej Artysta dogadał się z Umysłem Ścisłym 😉

Nasza przygoda zaczyna się w listopadzie. My, czyli grupa szkolnych pasjonatów i zapaleńców jednocześnie, podejmujemy wyzwanie STEAM – owy projekt. Jaki będzie jego tytuł, temat, cele, co będzie prototypem? Mieliśmy wiele pytań i wątpliwości.

Myśleliśmy, myśleliśmy, zbieraliśmy pomysły… i wymyśliliśmy: Robota Turystę i wycieczkę po całym świecie, tylko latem… i nie chodziło nam tu o słoneczne upalne lato, bo jak wiemy, lato nie zawsze oznacza możliwość opalania się, tylko o lato rozumiane, jako najcieplejszy okres w roku na danym terenie. Skąd wiedzieliśmy kiedy jest najcieplej w rożnych miejscach na kuli ziemskiej? Z klimatogramów, czyli wykresów przedstawiających rozkład temperatury i opadów dla danego miejsca np. w ciągu roku.

Zachęceni reklamą STEAM, zaprezentowaną przez nauczycieli, zebraliśmy grupę projektową, założyliśmy sobie cele oraz plan działań i końcowe efekty projektu. W grudniu, mimo świątecznej atmosfery i lenistwa z nią związanego, podjęliśmy kroki w celu realizacji projektu.

W pierwszym etapie zbudowaliśmy wirtualną tablicę Jamboard, na której zebraliśmy ciekawe atrakcje turystyczne z różnych szerokości geograficznych wraz z odpowiadającymi im klimatogramami, czyli wykresami m.in. temperatury w ciągu roku, ponieważ ich analiza dostarczyła nam informacji, kiedy na danym terenie jest lato. Następnym krokiem było wykonanie prototypu oświetlenia naszej planety, zaplanowanie podróży Robota Turysty oraz wykonanie makiety z  tą trasą.

Prototyp oświetlenia Ziemi przysporzył nam wielu trosk, bo okazało się, że to nie takie proste… Bo jak połączyć kawałek drewnianej podkładki, lampkę biurową oraz „zepsuty” globus indukcyjny, aby uzyskać najlepszy finalny efekt. Były więc godziny pracy, prób, napraw, popraw estetyki, ale w końcu udało się. Zbudowaliśmy prototyp, aby przybliżyć tematykę ruchu obiegowego Ziemi i jego następstw.

Najbardziej czasochłonnym etapem był czas programowania. Zaprogramowanie mBot’a w programie mBlock okazało się nie lada wyzwaniem, bo nasz elektroniczny przyjaciel czasami płatał nam figle, ale w końcu robot zaczął docierać, tam gdzie powinien. Początkowo Robot Turysta podróżował po różowej kartce brystolu, na której zaznaczyliśmy atrakcje turystyczne, mierząc odpowiednie odległości i kąty. A wszystko po to, by nie zniszczyć docelowej mapy. Dopiero wtedy, gdy mBot „spisywał się na piątkę” pozwoliliśmy mu na podróż po mapie świata.

Szczęśliwie wszystko się udało i w marcu byliśmy gotowi, aby zaprezentować efekty naszej pracy społeczności szkolnej. Przedstawiliśmy Robota Turystę Dyrekcji szkoły oraz uczniom wybranych klas. Reakcja widzów była jednoznaczna: Projekt spodobał się wszystkim! I to dosłownie…wszystkim. Ze szkolnej prezentacji nagrany został film, który po przesłaniu do organizatorów projektu „STEAM-owa Szkoła 2022/2023” spotkał się z uznaniem i aprobatą dla naszego projektu. Tym samym znaleźliśmy się w gronie wyróżnionych grup projektowych i 24 kwietnia na konferencji „Jak wdrażać edukację STEAM-ową w szkole? – przykłady dobrych praktyk” mogliśmy zaprezentować nasz pomysł szerszej publiczności. Było wiele wrażeń, edukacyjnych doznań, ale też dużo stresu związanego z takim wystąpieniem. Ponownie, wszystko się udało! Wracaliśmy zmęczeni, ale przede wszystkim zadowoleni, że nasz Robot Turysta pokonał po raz kolejny swoją podróż, tym razem w auli Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.

Podsumowując półroczne przebywanie w krainie STEAM-u próbowaliśmy odpowiedzieć sobie na pytanie: Co nam dał udział w projekcie? Padały różne spontaniczne odpowiedzi:

Hubert: „Spotkałem się z nauką, w innym wymiarze”.

Jakub: „Technologia i inżynieria mnie zachwyciła”.

Maja: „Odkryłam w sobie duszę artysty”.

Filip: „Matematyka wcale nie musi być nudna”.

Mikołaj: „Odkryłem geografię na nowo”.

Szymon: „Spędziliśmy ze sobą dużo czasu, poznaliśmy się lepiej”.

Jeremiasz: „Świetnie się bawiliśmy”.

Myślimy, że Wy też chcielibyście zajrzeć do krainy STEAM. Nic straconego! Szukajcie pomysłów, podeślijcie je nam lub swoim zaufanym nauczycielom, i do pracy… Uwierzcie, warto!!!

Szkolni Zapaleńcy

Drodzy Uczniowie!

Dziękujemy Wam za zaangażowanie, wkład pracy oraz czas poświęcony na działania związane z projektem „Podróżuję cały rok i zwiedzam… latem” realizowanym w ramach działania ŚCDN „STEAM-owa Szkoła 2022/2023”. Praca z Wami to czysta przyjemność! Wszyscy pokazaliśmy, że STEAM – owa kraina daje wiele korzyści, w tym: naturalną motywację do nauki przedmiotów ścisłych przez wielu uczniów nielubianych lub uznawanych za trudne, rozwój kompetencji społecznych, korzystanie z nowych form i metod nauczania, rozwój analityczno-kreatywnego myślenia, naukę tolerancji i akceptacji dla odmienności wśród uczniów.

Mamy nadzieję, że za rok nie zabraknie zapału, ciekawych pomysłów i ponownie przystąpimy do nowej edycji „STEAM – owa Szkoła”.

Szkolni Pasjonaci

Prezentacja – Zobaczcie nad czym pracowaliśmy!