Tydzień Kultury Języka trwał od 9 do 13 marca. Z powodu zawieszenia zajęć zorganizowane zostały konkursy tylko w trzech dniach od 9 do 11 marca 2020 roku.
Uczestniczyli w nim uczniowie klas najmłodszych i tam nauczyciele wychowawcy zorganizowali ćwiczenia i konkursy adekwatnie do możliwości klasy. W klasach IV – VIII udział brali chętni uczniowie tworzący trzyosobowe zespoły z każdej klasy. Zadania, które współgrały z tegorocznym hasłem przygotowały panie polonistki : Teresa Rokicka. Sylwia Bochenek oraz Anna Szrek. Konkurs został zgłoszony do koordynatora projektu realizowanego przez UJK w Kielcach „Dobra Praktyka”
HASŁO PRZEWODNIE: CHROŃMY KLIMAT I JĘZYK. ŁĄCZY JE: CZYSTOŚĆ I ŚWIEŻOŚĆ, RADOŚĆ I UROK, PRZESTRZEŃ I WOLNOŚĆ.
CELE:
Budowanie świadomości dotyczącej roli języka ojczystego w życiu osobistym, zawodowym i społecznym.
Stworzenie możliwości aktywnego uczestnictwa w propozycjach różnorodnych form Tygodnia proponowanych przez organizatorów z ukierunkowaniem na rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa.
Przygotowanie ucznia do świadomego uczestnictwa w kulturze poprzez udział w różnych formach ekspresji kulturalnej.
Propagowanie poprawności językowej i kultury języka w różnych sytuacjach życiowych.
Kształtowanie estetyki i formy wypowiedzi w sytuacjach codziennych i publicznych.
Z powodu zawieszenia zajęć w szkole, nie odbyły się konkursy indywidualne. Dlatego też nie został wyłoniony zwycięzca. Zespoły zmierzyły się z następującymi zadaniami:
Poniedziałek 9 marca – Sztuka poprawnej polszczyzny – Konkurs międzyklasowy : Poprawność językowa w praktyce, czyli jak unikać błędów językowych i stylistycznych.
Wtorek 10 marca – Język poprawnej polszczyzny (z ortografią „ za pan brat”) : Konkurs międzyklasowy: „Ortograficzna corrida”.
Środa 10 marca – Język oracji:
Konkurs międzyklasowy:„ Chrońmy klimat i język. Łączy je: czystość i świeżość, radość i urok, przestrzeń i wolność” – przemówienie / list otwarty/ wiersz związany z tematem TKJ.
Stopień wykonalności poszczególnych zadań , co jest równoznaczne z najlepszym wynikiem, przedstawia się następująco:
ZADANIE 1
Kategoria wiekowa uczniowie z klas IV – V
klasa IV a – 11 błędów,
klasa IV b – 13 błędów
klasa Va – 18 błędów
klasa V b. – 24 błędy
Kategoria wiekowa uczniowie z klas VI – VII
klasa VII a – 6 błędów
klasa VI c – 7 błędów
klasa VI b – 10 błędów
klasa VI a – 11 błędów klasa VII b – 13 błędów
Kategoria wiekowa uczniowie klas VIII
klasa VIII b – 4 błędy
klasa VIII a – 6 błędów
ZADANIE 2
Kategoria wiekowa uczniowie z klas IV – V
klasa Va – 0 błędów
klasa V b – 1 błąd
klasa IV b – 2 błędy
klasa IV a – 5 błędów
Kategoria wiekowa uczniowie z klas VI – VII
klasa VI a- 2 błędy
klasa VII a – 2 błędy
klasa VI b – 3 błędy
klasa VII b – 4 błędy
klasa VI c – 6 błędów
Kategoria wiekowa uczniowie klas VIII
klasa VIII b – 6 błędów
klasa VIII a – 11 błędów
ZADANIE 3
Klasa VII a – ocena :celujący za wiersz
Klasa. VIII b – ocena :bardzo dobry plus za przemówienie
Klasa VII b – ocena: bdb – za wiersz
Klasa VI b – dobry plus: za List otwarty
Klasa VI c – dobry: za List otwarty
Klasy: IV a, V a, V b pisały list otwarty uzyskały ocenę dobrą.
Uczniowie pracowali chętnie, z wielkim zaangażowaniem. Nagrodą za udział były oceny cząstkowe z j. polskiego oraz cząstkowe oceny wzorowe z zachowania. Organizatorkom chodziło o świadome uczestnictwo uczniów w wydarzeniu mające zasięg ogólnopolski. Ponadto poprzez udział w tego typu konkursach uczniowie uczą się współpracy w grupie, umiejętności przekonywania. Realizacja zadań uświadomiła uczestnikom, jak ważną rolę pełni poprawność językowa w życiu, w nauce, kontaktach między ludźmi. Uczniowie mieli też okazję zrozumieć, jak ważną rolę pełni umiejętność przekonywania, formułowania argumentów, poprawnego redagowania dłuższych form wypowiedzi.
Poloniści