31 lipca 2013r. w Szkole Podstawowej w Pierzchnicy została zakończona realizacja dwuletniego projektu „Damy radę!”, który w całości był finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, podziałania 9.1.2. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych. Bezpośrednimi beneficjentami projektu byli uczniowie klas IV-VI naszej szkoły. Koszty realizacji projektu szacowane były na kwotę 295 927,50 zł. Na dzień dzisiejszy projekt został całkowicie rozliczony. Do Instytucji Pośredniczącej została zwrócona kwota 6 204,69 zł, której nie wydatkowaliśmy. W większej części środki te wzięły się z przeszacowania kosztów wycieczek szkolnych. Stąd całkowity koszt projektu wyniósł 289 722,81 zł.
Celem głównym projektu było podniesienie efektywności nauczania i wyrównywanie szans edukacyjnych, dzięki którym uczniowie będą osiągać lepsze wyniki na każdym etapie edukacyjnym oraz na egzaminach końcowych. Dodatkowe zajęcia edukacyjne były wielką szansą na uzupełnienie i poszerzenie wiadomości i umiejętności z zakresu kompetencji kluczowych.
Dwa główne zadania projektu to zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z przedmiotów: język polski, język angielski, matematyka i przyroda oraz zajęcia dodatkowe z: języka polskiego, języka angielskiego, matematyki, przyrody i informatyki. Udział w zajęciach wyrównawczych był obowiązkowy dla uczniów wskazanych przez nauczyciela, natomiast udział w zajęciach dodatkowych, zależał od wyboru uczniów. Jeden uczeń mógł uczestniczyć w kilku różnych zajęciach. Udział w zajęciach wyrównawczych nie wykluczał udziału w zajęciach dodatkowych. Wszystkie zajęcia prowadzone były przez wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną w godzinach nienaruszających rytmu pracy szkoły. Z obserwacji i analizy dzienników zajęć wynika, że na zajęcia wyrównawcze uczniowie uczęszczali niechętnie, często zdarzały się ucieczki; natomiast do udziału w zajęciach dodatkowych nie należało nikogo przymuszać, frekwencja na tych zajęciach była wysoka.
W ramach realizacji zadania trzeciego odbywały się cykliczne spotkania z psychologiem, na których uczestnicy rozpoznawali obszary własnej asertywności, poznawali swoje mocne i słabe strony, uczyli się rozpoznawać uczucia i mówić o nich. Prowadząca zajęcia uświadamiała uczniom obecność takich uczuć jak: nieśmiałość, przerażenie, szczęście, zazdrość i nienawiść oraz uczyła uczestników analizowania własnego postępowania, której nadrzędnym celem był rozwój samoświadomości.
Poza wymienionymi zajęciami uczniowie oczekujący na zajęcia i powrót do domu mieli zapewnioną opiekę nauczyciela na świetlicy szkolnej. W ramach zajęć świetlicy szkolnej uczniowie rozwijali logiczne myślenie wykorzystując zakupione dla potrzeb projektu gry świetlicowe. Rozwijali również sprawność fizyczną dzięki zakupionemu sprzętowi sportowemu.
Aby ułatwić uczniom uczestnictwo w zajęciach został uruchomiony dwa razy w tygodniu dodatkowy kurs autobusu szkolnego. W czasie odwozów dzieci również były pod opieką nauczyciela.
W ramach realizowanego projektu uczniowie cztery razy wyjechali do teatru na lekcje teatralne i na następujące spektakle: ABBA, Zemsta, Pinokio, Cyrograf. W czasie realizowanego projektu wyjechali też na sześć wycieczek: do Sandomierza, do Krakowa i do Bałtowa. Każdorazowo wyjechało 45 uczniów i 4 opiekunów. Uczniowie mieli opłacony transport, bilety wstępów i posiłek w postaci dwudaniowego obiadu.
Uczestnicy projektu nie ponosili żadnych kosztów. Każdy z uczestników został wyposażony w szkolną wyprawkę, która zawierała: podręcznik lub zeszyty ćwiczeń, ryzę papieru ksero, materiały piśmienne. Dodatkowo, uczestnicy zajęć informatycznych otrzymali penDrive, a uczniowie z koła teatralnego zostali wyposażeni w niezbędne materiały do dekoracji i stroje potrzebne do przedstawień.
W ramach projektu zostały zaplanowane i osiągnięte następujące wskaźniki:
Nazwa wskaźnika |
Osiągnięte wartości wskaźników
|
Stopień realizacji wskaźnika w %. | |
założone we wniosku o dofinansowanie projektu w pkt 3.3 Zadania | osiągnięte na zakończenie realizacji projektu | ||
Wyniki sprawdzianów kompetencji przeliczone na procent poprawnych odpowiedzi | 114%
(60%K, 54%M) |
135%
(71%K, 64%M) |
Osiągnięto w 118% |
Liczba uczniów uczestniczących w zajęciach nieobowiązkowych wyrównawczych, dodatkowych, kołach | 103 osoby
(57K, 46M) |
147 osób
(84K, 63M) |
Osiągnięto
w 142,7% |
Ilość uczniów objętych zajęciami wyrównawczymi | 53 osoby
(26K, 27M) |
69 osób
(30K, 39M) |
Osiągnięto
w 130,19% |
Ilość godzin zajęć wyrównawczych z języka polskiego | 105 godz. | 105 godz. | Osiągnięto w 100% |
Ilość godzin zajęć wyrównawczych z matematyki | 105 godz. | 105 godz. | Osiągnięto w 100% |
Ilość godzin zajęć wyrównawczych z przyrody | 105 godz. | 105 godz. | Osiągnięto w 100% |
Ilość godzin zajęć wyrównawczych z języka angielskiego | 105 godz. | 105 godz. | Osiągnięto w 100% |
Ilość uczniów uczestniczących w zajęciach dodatkowych | 50 osób
(25K,25M) |
116 osób
(75K, 41M) |
Osiągnięto
w 232% |
Ilość godzin koła matematycznego | 111 godz. | 111 godz. | Osiągnięto
w 100% |
Ilość godzin koła przyrodniczego | 111 godz. | 111 godz. | Osiągnięto w 100% |
Ilość godzin koła języka angielskiego | 111 godz. | 111 godz. | Osiągnięto
w 100% |
Ilość godzin koła humanistycznego | 111 godz. | 111 godz. | Osiągnięto
w 100% |
Ilość godzin koła informatycznego | 144 godz. | 144 godz. | Osiągnięto w 100% |
Ilość uczniów objętych pomocą psychologiczną | 103 osoby
(57K, 46M |
133 osoby
(80K,53M) |
Osiągnięto
w 129,13% |
Ilość godzin z psychologiem | 40 godz. | 40 godz. | Osiągnięto w 100% |
Ilość godzin zajęć koła teatralnego | 144 godz. | 144 godz. | Osiągnięto w 100% |
Ilość wyjazdów do teatru | 4 | 4 | Osiągnięto w 100% |
Ilość uczniów biorących udział w wyjeździe do teatru | 70 osób | 114 osób
(77K, 37M) |
Osiągnięto
w 162,85% |
Ilość wycieczek szkolnych | 6 | 6 | Osiągnięto w 100% |
Ilość uczniów biorących udział w wycieczkach szkolnych | 103 osoby
(57K, 46M) |
116 osób
(64K, 52M) |
Osiągnięto
w 112,62% |
W ramach projektu zakupiono na potrzeby uczniów i szkoły:
Wyposażenie do biura projektu
Kserokopiarkę Konica-Minolta 211
Drukarkę HP Office Jet Pro 8000
5 zestawów komputerowych Win7Pro
1 zestaw komputerowy – laptop
Aparat fotograficzny OLYMPUS VG-170
Kamerę SONY HDR-CX 115EB
Radiomagnetofon SENCOR SRT-270
Zestaw nagłaśniający YAMAHA
2 zestawy bezprzewodowe ALPHA AUDIO
stroje dla potrzeb koła teatralnego
gry dydaktyczne i sprzęt sportowy
120 wyprawek dla uczniów
40 penDrive
materiały biurowe
W czasie realizacji projektu byliśmy dwa razy kontrolowani ze ŚBRR w Kielcach w terminach: 24-26.07.2012r. i 21-25.06.2013r. pod względem poprawnej realizacji projektu i uzasadnionego wydatkowania funduszy unijnych. Każdorazowo kontrolujący nie znaleźli uchybień w realizacji przedsięwzięcia.
Kadra zarządzająca projektem:
Gertruda Majewska-Kapusta
Barbara Miszczyk